Tur forslag fra Rodès

Vandreture i nærområdet

Link til vandreture i nærområdet:

Dette link viser ruter, kort og forklaring til turene på fransk.

Ture nord for Rodès:

Tur nr. 1 – Den gamle landsby Ropidera

Denne rute fører til den gamle landsby Ropidera, den blev forladt i slutningen middelalderen som følge af kolera epidemier. Der kan ses ruiner af bosættelser og kirken.

Tur nr. 2 – Til Stenbrudet og Roca Sabardana

På denne tur passerer man bygninger til det gamle stenbrud og en stor cirkel formet sted, hvor man sprang granit ud. Her bliver der hver år i agust mdr. holdt en Jazzkoncert (Rando Jazz), som så forsætter med fællesspisning nede på torvet og endnu mere Jazz.

Efter stenbrudet passerer man en del “Orris”, hvilket er små sten hytter, der er bygget af sten uden brug af cement, selv taget er bare lagt op af sten. De har være brugt af hyrder og bønner som beskyttelse imod vejrliget.

Tur nr. 3 – Igennem kløften La Guillera og til byens borg

Turen er en af de smukkeste i nærområdet, synes vi, man følger vandnings kanalen (Canal de Corbère), der leverer vand til et kæmpe område med frugttræer.

På den modsatte side kan man se spor af den gamle vandningskanal, fra middelalderen, og et stykke nede kommer man forbi ruinerne af akvædukt (pont de Labau).

Fra kløften er det muligt at følge en sti, som går op til toppen med borg ruin og en fanatisk udsigt ud til middelhavet. Der er så to veje man kan følge for, at komme ned til Rodès, den ene vej går fra toppen af bakken imod kirken i den gamle del af byen, den anden vej drejer man til venstre, og længere henne tager man vejen mod højre ned forbi kirkegården.

Tur nr. 4 – Den store rundtur

Denne tur har samme udgangs punkt som tur nr. 2 og består af både tur nr. 1 og nr. 2. Den giver muligheder for at se stendysser, den gamle ovn og Orris (små stenhuse).

Især om foråret, når hele makien, blomster, er det et fantastisk syn. Jeg har aldrig set så mange forskellige sommerfugle.

Tur nr. 5 – Til det romanske kapel og dæmningen

Denne tur går via markerne til det romanske kapel Sant Pere de Belloc og dæmningen. Kapellet Sant Pere de Belloc ligger på bakken med udsigt både Têt floden, den tidliger slette neden for Vinca og Marquixanes. Denne er nu blevet til den sø som er opstået bag ved dæmningen.

Den nuværende dæmning er opført med en dobbelt funktion, vandet skal opbevares til brug for vanding af landsbrugsområder via Canal de Corbère og for at forhindre oversvømmelse af de lave områder imod Perpignan ved kraftig regn.

Ture syd for Rodès

Tur nr. 6 – Via Notre Dame de Domanova til Rigarda

Ved turist kontoret krydses vejen RN116 og skiltene følges til Notre Dame de Domanova (lukket torsdag), herefter tages korsets sti (chemin de croix), der fører til landsbyen Rigarda.
Vejen tilbage kan tages gennem vinmarkerne eller ved at tage stien ved kirkegården i Rigarda (chemin le crête – stien på højderyggen).

Tur nr. 7 – Mas de l’Escape

Turen følger noget af den gamle sti mellem Vinca og Serrabonne, herefter et besøg på Roc lo Peyro 786 meter over havet.
Så går man ned til gården Mas de l’Escape og videre langs floden Crozes.